martedì 18 agosto 2015

Dor de bunei.

Azi afara ploua, dar e frumos. Si asa m-au napadit niste amintiri, placute, dar si triste in acelas timp.
Mi-au trecut prin minte in citeva minute momente placute si fericite petrecute cu buneii mei.
Eu ma socot o persoana foarte norocoasa, am avut parte de bunei extraordinari, care mi-au lasat fiecare cite ceva. Vorbesc de formarea caracterului, vorbesc de obiceiuri, de modul de a privi viata,vorbesc de amintiri!
Bitu Maxim, mi-a dat sa gust cea mai gustoasa mincare din lume! piine in ulei proaspat facut! era director de moara si avea si o oloinita. cinstit, nici o alta mincare nu mi-a ramas asa intiparita in memorie! Tot bitu Maxim m-a transformat in mitisoara, asa zicea el :) De fiecare data cind ma duceam la ei , locul lui mica Maria, il ocupam eu, :) dormeam eu cu bitu, el incepea sa ma netezeasca de la virful picioarelor si ajungea pina la virful capului, nu se oprea sa ma netezeasca nici prin somn, iar daca se oprea il trezeam :), sigur vorbesc de o virsta cind eram micuta.
Mica Maria stia sa povesteasca cele mai frumoase povesti din lume, avea ea un mod aparte de a povesti, cu intonatii, cu alcatuieli a ei.
Baba Rita m-a invatat ca minciuna "pute":), ea mi-a gatit zestrea, ea mi-a tinut intotdeauna partea si ea a fost de fapt ultima bunica care am avut norocul sa o am.
 Dar azi mai toate gindurile mele sint la dedu Gheorghe, cel mai scump si mai iubit bunel . Imi lipseste mult. De ficare data cind ma gindesc la el ma napadesc lacrimile, de dor, de faptul ca inteleg ca nu o sa-l mai revad niciodata.
Dedu ... stilpul familiei noastre, persoana cea mai importanta din viata mea.
El a influentat mult asupra hotaririlor mele. Cind aveam 22 de ani m-a luat la o parte si m-a intrebat serios " Rita, tu cind ai de gind sa-mi faci nepoti? maica-ta la virsta ta avea 2! ", cinstit aceasta discutie mi-a trezit acel instinct si dorinta la care pina atunci parca nu-l aveam, dorinta de a deveni mamica.
Dedu nu a incetat sa ma alinte nici la 16 nici la 22 de ani. Eram mare deacum, aveam 21 de ani, si ma lua in brate, se atingea cu obrazul de obrazul meu si soptea " gu gu gu", asa cu o dragoste si o afectiune, pe care nimeni altul nu  mi le-a dat! Dedu, se punea cu mine la intrecere, cine maninca mai mult chiperi iute, i-mi lipseste aceasta intercere, nu am cuvinte sa lamuresc cit de tare! Dedu iubea ploaia , zicea ca nu exista o placere mai mare sa asculti cum bate ploaia in acoperis, e pentru el ca iubesc si eu ploaia. Dedu Gheorghe m-a invatat sa merg pe jos ! a fost nevoie doar odata sa ma intrebe" Ritunea, daca tu acum, ca esti asa tinerica, ei rutiera sa mergi 2 opriri, ce-o sa faci cind o sa fii ca mine?". Eram studenta, la Chisinau, traiam la camin, si luam rutiera numai cind veneam cu genti de acasa! Am mers pe jos tot Chisinaul!
Dedutu meu stia cum sa ma ieie cu binisorul, stia cum sa ma faca sa inteleg, stia cind trebuie sa ma sustina... stia tot! Doamne cit de mult i-mi lipseste!
Cind a aflat ca sint insarcinata, a tacut citeva secunde, apoi m-a intrebat cind vin la ei. Eram tinerica, si inca nu intelegeam pe atunci cit e de usor sa perzi o persoana iubita, am ajuns la ei in toamna, a stat cu capul rezemat in pumn si m-a privit toata seara, a vorbit putin... a fost ultima data cind l-am vazut viu! nu mult dupa asta s-a stins, repede, pe neasteptate, fara sa fie bolnav, fara sa dovedim sa ne luam ramas bun. La deda la inmormintare am inteles ce inseamna "a boci", i-mi ieseau cuvintele de bocet fara sa ma pot opri... cind s-a dus deda, am realizat cit e de dureros sa perzi. Sa perzi  si sa realizezi ca nu o sa mai fie niciodata asa cum a fost. Nu a dovedit sa vada stranepoata, nu am putut sa-l vad fericit cu nepoata asa de dorita de el in brate, nu a avut cine sa-mi mai spuna "gugugu", nu am mai avut la cine sa ma duc cind am avut nevoie de sustinere, nu ma mai indruma nimeni asa cum o facea el! Nu mai fluiera nimeni de fericire asa cum o facea el...
Un sir mare si lung de NU MAI... de cind ne-a parasit dedutul meu.
Cred in lumea de apoi, cred ca buneii nostri, si toti cei dragi ne observa de acolo de sus si ne sint alaturi. Cred!
Cred ca de cite ori ii pomenim la masa pe cei dragi, ei ne aud. Cred ca o data vom fi acolo toti impreuna!
Dar intre timp mi-i dor, i-mi lipseste :(
intre timp de cite ori servesc o bere rece, i-mi apare in fata deda, (era bautura lui preferata), de cite ori ploua il vad pe deda, de cite ori vad bunei cu nepotele, i-mi apare in fata deda. "Dedutu i-mi lipsesti atit de mult! "

Acum , noi facem mii si mii de fotografii(pentru amintire zicem), dar nu stiu cum eu nu am nevoie de fotografii pentru a-mi aminti de buneii mei. Ei sint intipariti in mintea mea mult mai bine decit ar putea-o face orice fotografie
Iata bitu Maxim in cojocica lui, pe care o purta si vara (sa nu-l ee curentul), iat-o pe miica Maria, care sta linga bitu si-l intreba ce sa-i mai aduca, si iat-o iarasi pe mica Maria, cu care stau cuprinsa in masina, inainte sa se intoarca la Mangiu, ultima data cind am vazut-o in viata, ultima data cind m-a mingiiat pe cap si mi-a spus ca ma asteapta la ea pe ospete.
Iata-l pe dedu Gheorghe care ma stringe in brate, ma lipeste de obraz, inchide ochii si spune "gu gu gu", tot el sta rezemat pe pumn si ma priveste, tot el a imbracat palaria, a pus tigara intr-un colt si fluiera :) (deda nu fuma, dar citeodata tinea tigara asa,neaprinsa).... iat-o si pe baba Rita, sta pe scaunelul ei si face mincare, si iat-o iarasi cind ne zice " ei dragul babei, eu de-amu n-o sa fiu, dar voi o sa va aduceti aminte,... dragul babei eu ma rog lui Dumnezeu acum cit voi sinteti tineri, voi o sa va rugati de-amu cind eu noi fi", si iat-o pe baba Rita pe "stadion" (asa se numea patul) si noi toti imprejurul ei, luptindu-ne cine doarme linga dinsa...
Sint amintirile vii! si nici o fotografie nu are asa o valoare, ca ceea ce tinem viu in minte , in gind!

Pretuiti-va buneii, iubitii si fiti prezenti, nu lasati vizita pe alta data, alta data poate sa nu mai fie. Apreciati fiecare minut petrecut impreuna cu ei, este inestimabil. Si tineti minte! asa ca ei, nu o sa va iubeasca nimeni! ei sint acei care inteleg ca nu vor fi cu voi la nesfirsit, ei sint acei care inteleg ca pot sa nu ajunga sa va vada mari, si va dau toata dragostea si iubirea de care sint capabili. Primiti-o si apreciati-o!
  Eu cu babunea Rita
Baba Rita intre nepoti

Va salut , iubiti si apreciati ceea ce aveti.